De staat van de onderwijshuisvesting is en blijft een voortdurende zorg van gemeenten en schoolbesturen. Recentelijk hebben de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de PO-Raad en de VO-raad dit probleem opnieuw onder de aandacht gebracht van minister Paul van Onderwijs. Ze pleiten voor de toewijzing van voldoende middelen – jaarlijks € 1,2 miljard – in een toekomstig regeerakkoord om de noodzakelijke vernieuwing mogelijk te maken.
Helaas heeft dit appèl nog geen concrete resultaten opgeleverd. Hoewel de Troonrede het belang van goed onderwijs heeft benadrukt voor gelijke kansen en een zeker bestaan, is er geen nadruk gelegd op de noodzaak van verbeterde huisvesting. Extra financiële middelen hiervoor zijn dan ook niet opgenomen in de Prinsjesdagplannen, en ook nog niet in beeld na de Algemene Politieke Beschouwingen.
Het lijkt erop dat de taak om te zorgen voor goede, gezonde en veilige leeromgevingen voor kinderen en personeel voorlopig een complex probleem is dat op lokaal niveau tussen gemeenten en schoolbesturen moet worden opgelost. Ondanks de hoge bouwkosten en stijgende rente, zijn veel gemeenten in samenwerking met schoolbesturen al bezig met het opstellen van integrale huisvestingsplannen (IHP’s). Deze plannen bieden zowel gemeenten als schoolbesturen duidelijkheid over de vernieuwing van onderwijshuisvesting in de komende jaren.
M3V biedt ondersteuning aan veel gemeenten en schoolbesturen bij het opstellen van IHP’s. Op dit moment zijn we betrokken bij de ontwikkeling van deze plannen voor o.a. de volgende gemeenten: Bunschoten, Diemen, Oldebroek, Sliedrecht en Gemert-Bakel. We ondersteunen ook verschillende schoolbesturen die samen met andere schoolbesturen en de gemeente bezig zijn met het opstellen van IHP’s.
Onze visie op onderwijshuisvesting is gebaseerd op drie essentiële aspecten. Ten eerste, schoolgebouwen hebben een aanzienlijke impact op de talentontwikkeling van leerlingen, dus goed onderwijs vereist goede huisvesting. Ten tweede stimuleert het de samenwerking en synergie tussen verschillende functies. Ten derde kan het een cruciale rol spelen in stedenbouwkundige vernieuwing van buurten, wijken of steden. Wij geloven dat deze drie aspecten integraal onderdeel moeten zijn van elk IHP. Hierdoor wordt onderwijshuisvesting niet meer gezien als louter een kostenpost, maar als een essentieel onderdeel van een bredere waardeketen van voorzieningen in een bepaald gebied, waarin onderwijs en onderwijshuisvesting een vitale rol spelen. Een focus die wij in ons dagelijkse advieswerk toepassen.