In Nederland hebben 2 miljoen mensen een beperking. Veel van de kinderen met een beperking moeten elke dag een uur en vaak nog langer in een taxibusje naar school, groeien op in een geïsoleerde omgeving en zitten niet bij hun vriendjes in hun eigen wijk op school.
M3V ziet het belang van inclusief onderwijs en heeft onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen en praktijkvoorbeelden in het primair onderwijs zowel binnen Nederland als ook internationaal. Inclusief onderwijs leert ons dat het gaat om een rijke, betekenisvolle leeromgeving waar een sociale cultuur de basis vormt. Een cultuur waar diversiteit de norm is, waar wordt samengewerkt, oog is voor elkaar en waar een gemeenschap wordt gecreëerd waarin kinderen behulpzamer en zorgzamer zijn. De meerwaarde van inclusie is terug te zien bij de individuele leerling, het team, de school, de wijk en uiteindelijk ook in de samenleving. De diverse praktijkvoorbeelden leren ons om niet op beleid te wachten maar om vooral ook zelf initiatief te nemen om met inclusief onderwijs aan de slag te gaan, leren door te doen! Directeur Will van der Zanden van Het Gele Park in Lichtenvoorde vertelt tijdens de conferentie Naar Inclusiever Onderwijs hoe belangrijk het proces is geweest in het leggen en creëren van de verbinding tussen de partijen. “Neem de tijd om te pionieren en te onderzoeken. Durf te ontdekken en ga het vooral doen. In de praktijk kom je altijd zaken tegen die je niet eerder had kunnen inschatten”.
M3V moedigt iedereen aan om niet op beleid te wachten, maar zelf het initiatief te nemen om met inclusief onderwijs aan de slag te gaan en wil graag ondersteunen en begeleiden in het proces. Samen op weg naar een toekomst waar ieder kind zich thuisnabij ontwikkelt in een inclusieve leergemeenschap.
Lees hier de volledige publicatie.