Voor het ontwikkelen van een schoolgebouw is het opstellen van een Ruimtelijk Functioneel Programma van Eisen (RF PvE) noodzakelijk omdat hierin de kaders en uitgangspunten worden vastgelegd die het ontwerp en daarmee de realisatie bepalen. Dit is dé basis waar een architect mee aan de slag gaat.
Het opstellen van een RF PvE is voor de gebruikers een proces waarin de onderwijsvisie, de ontwikkelingen en ambities voor de toekomst worden vertaald naar een programma voor de huisvesting van de school. In dit proces kijken we onbevangen en met een open blik naar het primaire proces (onderwijs geven) en de mogelijke ontwikkelingen in de toekomst die daarin plaats kunnen vinden. Op basis hiervan wordt de ideale huisvesting beschreven. Het startdocument voor een toekomstbestendige huisvesting voor nu en de komende 25-50 jaar.
Tijdens de werkbijeenkomsten zetten we verschillende interactieve werkvormen in. In meerdere bijeenkomsten werken we vanuit de inhoud. We onderzoeken gezamenlijk het waarom, het hoe en wat, wie jullie zijn en wat jullie willen bereiken als school en kinderopvangorganisatie. En vervolgens wat dat betekent voor de toekomstige huisvesting. In het RF PvE worden de volgende onderdelen uitgewerkt:
- Kaders; waar moet het gebouw aan voldoen.
- Visie en ambitie.
- Ruimteprogramma; soorten en aantal ruimten en omvang hiervan.
- Relatieschema; hoe liggen de verschillende ruimten ten opzichte van elkaar.
- Functionele eisen; op hoofdlijnen beschrijving per ruimte waar het aan moet voldoen, welke activiteiten vinden er plaats, wat betekent dat voor faciliteiten en voorzieningen?
- Sfeer en uitstraling.
Het ontwikkelen van een RF PvE is een avontuurlijk, creatief en gezamenlijk proces!
M3V maakt tijdens werksessies onder andere gebruik van de methode LEGO® SERIOUS PLAY® voor het ontwikkelen van het RF PvE.
Tijdens werksessies gaan we met de medewerkers (van de betrokken organisaties) gericht aan de slag om tot een inhoudelijke verdieping van de door jullie helder geformuleerde onderwijsvisie te komen. LEGO® SERIOUS PLAY® is gericht op het verkrijgen van een goed inhoudelijk resultaat en het elkaar beter leren kennen en vertrouwen om vervolgens ook beter met elkaar te gaan samenwerken.
Bij het bouwen met de methode LEGO® SERIOUS PLAY® draait het niet om esthetiek of complexiteit van het bouwsel. Tijdens een sessie met LEGO® SERIOUS PLAY® geven de teamleden hun eigen betekenis aan de lego blokjes; hun interpretatie is de enige juiste. Met behulp van metaforen kunnen dezelfde legostenen antwoorden geven op uiteenlopende vragen, van praktische kwesties tot visies voor de toekomst. Dit is de kracht van de methode LEGO® SERIOUS PLAY®, de vrijheid om je eigen unieke model te creëren en verhalen te vertellen.
Het delen is een inspirerend proces waarbij elke deelnemer het verhaal achter zijn of haar model deelt. Soms ontdekken ze dat hun bouwwerk diepere betekenissen heeft dan ze oorspronkelijk dachten – dit noemen we “denken met je handen”. Het proces brengt deelnemers dichter bij elkaar en het stimuleert nieuwe inzichten en diepere banden.
De methode maakt werksessies zeer interactief en garandeert de volledige betrokkenheid van alle deelnemers. Hier krijgt iedereen de kans om hun ideeën, inzichten, meningen en oplossingen te delen. Het idee is om de gezamenlijke kennis van het projectteam te benutten en samen te bouwen aan een sterke toekomst.