Minder steen en meer 'groen op schoolpleinen
1 maart 2021 - Verreweg de meeste schoolpleinen bestaan uit stenen. Hier en daar een plant, waar kinderen dan geacht worden niet aan te komen. ‘Groen’ is om naar te kijken; niet om in te spelen of aan te komen. En dat is jammer, want een groen schoolplein levert een bijdrage aan de ontwikkeling van kinderen op diverse vlakken, aldus onderzoekers van de Vrije Universiteit Amsterdam.
Paar vliegen in een klap
Groene schoolpleinen zorgen voor speelplezier. Veel gezonder dan spelen in een groene omgeving en jezelf tegelijkertijd ontwikkelen, kan bijna niet. Onderzoek toont aan dat een groene speelomgeving zorgt voor meer concentratie, meer creativiteit en niet in de laatste plaats, voor minder pestgedrag.
De VU onderzoekt; NU publiceert
De Vrije Universiteit Amsterdam deed onderzoek, IVN Natuureducatie geeft praktijkvoorbeelden en Laurine Croes publiceerde hierover een artikel op NU.nl.
Klik hier om het artikel op NU.nl te lezen